Podstawą działań i realizacji procesów związanych z jakością kształcenia są odpowiednie dokumenty prawne różnego szczebla, takie jak:
- ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym,
- stosowne rozporządzenia ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego,
- Statut Uczelni,
- zarządzenia i pisma okólne Rektora,
- uchwały Senatu,
- regulaminy studiów wraz z załącznikami.
System obejmuje:
- prezentację polityki jakości kształcenia Uczelni/Wydziału,
- zasady zarządzania kadrą (m.in. system motywowania i rozwoju kadry) oraz infrastrukturę związaną z dydaktyką,
- organizację studiów,
- programy kształcenia i plany studiów,
- proces kształcenia, warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych i weryfikowania stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia,
- etykę realizacji procesu dydaktycznego,
- zasady obsługi administracyjnej,
- promocję systemu jakości Uczelni/Wydziału,
- ciągłe doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.
Istotny element systemu jakości kształcenia stanowią wewnętrzne procedury, do których należą:
- Zasady tworzenia, zatwierdzania i przeglądania programów kształcenia i efektów uczenia się,
- Procedura tworzenia studiów podyplomowych i kursów dokształcających,
- Procedura weryfikacji osiągania zakładanych efektów uczenia się oraz oceniania studentów,
- Procedura oceny wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia,
- Procedura zapewniania studentom dydaktycznego, naukowego i materialnego wsparcia,
- Procedura obsługi toku studiów – m.in.: procedura związana z określaniem różnic programowych, procedura warunkowego zaliczenia semestru, procedura przepisywania ocen z przedmiotów w toku studiów,
- Procedura prowadzenia uczelnianych badań ankietowych,
- Procedura oceny nauczyciela akademickiego,
- Procedura monitorowania losów zawodowych absolwentów,
- Procedura procesu dyplomowania,
- Procedura odbywania i dokumentowania praktyk studenckich,
- Procedura hospitacji zajęć